En klump i hjärtat och en i halsen...

Det är med stor sorg i mitt hjärta som jag nu ska försöka somna efter detta besked..
Att Island var i stor finanskris råder det inget tvivel om. Och nu, är det inte tillåtet att skratta åt det i något sammanhang...
Varje dag, varje nyhetsraport var det ett inslag om ICESAVE som ni inte vet vad det är.
Det är en bank, som ett 30tal män startade på island, det skulle vara en bank för utlänningar att spara sina pengar på..
Dem som ägde banken lånade sig själva många MILJARDER kronor, bland annat
  • Några hus utomlands
  • Privat flygplan
  • ett dussin tal bilar
  • resor runt hela världen
  • Investering i företag
  • Köpte flygbolag
  • Stora köpcenter om i världen
Jag vet inte om detta var planerat eller om krashen kom helt oväntan för dem, men dem hade åtminstone lånat alla pengar som banken fått in och försvunnit ur landet..
Banken ICESAVE var en privat bank som sedan Islands Regering och ALLA MEDBORGARE kom till att betala stort för.
Det jag vill få fram är då att några i regeringen visste om lånen dem tog från sina banker men stoppade dem inte. Nu har folket inget val längre.
Landet hotas att isoleras och deras självständighet är numera även hotad. Folket som inte hade något med den här banken att göra är nu drabbade.
Pansionärerna - dem har skurit ned på deras rättigheter och löner
Skattebetalare (ALLA SOM JOBBAR) betalar mer % i skatt
Sjukvården är inte längre självklar och kostar 500 kr för ett möte bara..
Låne räntan för folk som tagit lån till ex hus eller bil har tre dublats
dvs en kvinna ringde in till radion och berättade att hon köpt en bil för 30 000 kr, hon tog alltså lån på 30 000 kr
och nu, ska hon betala 90 000 kr för samma bil.. alltså det är inte klokt!
Så jag bara ber alla som har en åsikt, Döm inte alla Islänningar för att 50 pers satte hela landet i konkurs.. folket lider faktiskt tillräckligt..
och att komma utomlands och inte få bo på ett hotell för att dem kommer från Island, det ger dem skam i kroppen..
det har hänt ett flertal människor..
ville bara lätta mitt hjärta innan jag somnar.
seriöst, men nu ska jag faktisk be för dem som förlorat allt (medans skyldiga gömmer sina pengar och bilar) för att dessa svin har gjort oss så illa..
Prayer

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0