Skillnad på folk och folk

Jag måste få dela med mig av en händelse som skedde id busshållsblatsen utanför Mobilia.
En kille i ungefär 23 års åldern började snacka med mig - sig själv, ja iallafall utåt om hur förbaskat kallt det var.
Denna historia är inte rolig på några sett, men den rörde vid mitt hjärta efteråt.. nåja..
När jag tog upp telefonen för att ringa mamma så gick han till någon annan och pratade. Jag viste inte om dem kände varandra eller om han bara pratade så med alla.
När han kom tillbaka till skjulet dör jag var hade jag hört honom prata för sig själv om Gud och Jävulen, Det var i den stunden jag började tro att han gick på nått... Han såg alldeles frusen och ledsen ut när han kom in i skjulet och så sa han till mig "Jag vet inte, finns Gud? Eller Jävulen? jag vet inte, vad ska man tro?"

Jag sa ingenting och bara log lite jaahaap-jag-vet-inte-vad-jag-ska-säga-men-jag-ler-väl Léende i hopp om att han inte skulle fråga mer...
När han vänder sig om så säger han "Pappa gick bort, Sedan Mamma, och nu min syster.....Om gud finns, så vet jag inte vad han har för uppgift"
Jag, som varit så skeptiskt till hans betéende, kände faktiskt en sorg med denna killen... Jag kunde inte föreställa mig hur hans liv såg ut! men han skulle åtminstone med Bussen, så han har iallafall råd att leva, tänkte jag...
När jag stirrade på hans tröja och tänkte "FYfan vad kallt" så sa han "Jag gav bort min jacka till en hemlös"  
"Varför?" Frågade jag. "Han frös, och var hemlös"
än en gång visste jag inte vad jag skulle säga, så jag bara log ett sånt léende igen..
När vi skulle på bussen så gick jag in, Efter jag satt mig så såg jag att han stod och tjafsade med chauffören. Han fick inte åka med eftersom han inte hade pengar. 
jag hade en tjuga på mig så jag gick fram till honom och satte tjugan i handen på honom - men Chauffören ville inte ta emot den...
Han kom bak i bussen och lämnade tjugan "Jag kan inte ta dina pengar" sa han och gick av bussen och sen såg jag honom inte mer.
Det som sved mest, var att han frös så fruktansvärt mycket och hade inte råd att åka buss för 18 kr hem. han hade väntat 10 minuter på bussen och visst, han hade inga pengar. men jag hade inte låtit någon stå och frysa i -10 grader för 18 kr. inte ens om det vore en alkis! Dessutom hade jag mått bättre nu efteråt om han tagit imot pengarna! Då hade jag vetat, att han iallafall kommit hem...
Det som chauffören inte visste, var att han hade ingen, ingen familj eller något och visst, kanske har jag blivit lurad, kanske ljög han  Men han hade aldrig gått av bussen för att stå i kylan igen, hade han haft pengar hade han betalt, det vet jag!

Kommentarer
Postat av: Anonym

You make a difference!

Du försökte ju iallafall hjälpa honom!

2010-01-26 @ 21:45:44
Postat av: Anonym

You make a difference!

du försökte ju hjälpa honom iallafall!

2010-01-26 @ 21:51:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0