ÅSIKT

Angående föregående inlägg, där jag skulle ta mig tid att analysera Matchen och Tränar moralen så fick jag lite inspiration.
Jag läste nämligen ordförarens blogg efter lite klickande på internet och där stod det bland annat:
"I söndags hade vi styrelsemöte, en sak vi diskuterade där var att vi ska ta fram en code of conduct för alla oss ledare. Dvs en etiska riktlinjer i framförallt vårt uppförande då vi coachar laget i förhållande till domarna. (Precis vad jag ville diskutera) Detta är ett arbete som inte ska genomföras utav styrelsen utan utav coacherna själva. De ska ta fram ett förhållningssätt som de tycker att alla kan ställa sig bakom. Lars Brink kommer att driva arbetet. Vi har aldrig diskuterat detta utan det har varit upp till var och en, men tar vi fram en gemensam kod så är det även lättare att säga till sin ledarkompis att ”Du nu är du var du lite väl ful i mun, tagga ned”. Jag tycker inte att detta medför att vi ledare måste vara tysta lamm utan vi ska ändock kunna visa känslor och ibland brusa upp, dock utan att kränka eller gå överstyr mot mathcfunktionärerna. För egen del tycker jag detta är ypperligt och jag ska göra vad jag kan för att bli en föregångsman i detta."

När jag läste detta, OCH sätt otroligt få handbolls matcher i Lågehallen så måste jag faktiskt tycka att det är superbra! MEN. borde inte detta vara en självklarhet?



Jag har inte dömt många matcher och dem jag väl dömde i Dalhem var ungdoms matcher och högst 91 or! Efter att ha känt på positionen på plan som domare så fick jag förstående för de två stackars människorna som ofta gör detta av intresse och för en otroligt liten summa pengar eller ingenting alls!

Många gnällde på MIG/OSS när dem i själva verket var arga på situationen. Domsluten är ofta enklast att klaga på då man kanske vill få en andra chans eller blir förbannad på att man ligger under och gör ett stegfel som domarn egentligen kunde missat.

KLART att domslut kan vara fel, men en domare kan bara döma från sin egen synvinkel och det är väl självklart?

Hur många skulle inte skrika på en domare som blåser övertramp på kontring när han står på andra planhalvan? Jo, vi flesta skulle tycka att det vore konstigt, men att en domare kanske missat en obefintlig tröjdragning det är skandal?



Ja, synen på domare är minst sagt orimlig! Det är inte två superhjältar med tre ögon i nacken och en visselpipa i rumpan. Kraven på dem är dock så höga!

Med detta menar jag givetvis INTE att alla domare är rättvisa! Absolut inte! detta är bara ena sidan av fallet.


Om vi ska ta Lågan - OV matchen som exempel, där såg jag inte de sista 15 minuterna men resterande match såg jag.

Vi, höll jag på att säga men jag tar inga sidor nu.. Lågan låg under med någon enstaka boll och VARTENDA Domslut som de 18 ÅRIGA domarna dömde i mot Lågans damer blev protester från Lågan bänken,
Jag förstår att man kan bli arg, på domslut, men jag kollade på samma match - och med en neutral synvinkel så kan jag inte påstå att deras insats var värd att klaga på, dessutom var det omöjligt för vissa utav ledarna på bänken att se då dem inte ens sett hela situationen, Ändå kom det gap från flera ledare!

Dessutom stod inte mindre än FYRA (!!) ledare upp och protesterade då det max får vara två ledare som står upp, om jag inte minns fel. Detta klagade dock inte domarna på. Om det ska vara moraliskt rätt, så borde dessa ledare insett detta och satt sig ner om dem nu inte vill få onödiga utvisningar.

Nåväl, En bit in i första halvlek så blev gapandet för mycket för den unga tjejen att hon tog sig tid att stoppa tiden och ge Malin Edner, i detta fal ett Gult kort efter att ha gett henne flera varningar! Malin fortsatte att ifrågasätta sitt gulakort - Fast hon borde veta att det inte  alls var lönt!!! Malin och Tomas fortsatte att ifrågasätta detta och man kunde se att tjejen fått nog. reser sig Gert och öser på det hela. puh..

Jag tyckte ärligt talat synd om den här tjejen och om jag hade varit domare hade jag sagt åt Tomas och Malin att knipa igen sitt tjat och be dem att fokusera på något dem kunde göra något åt - det vill säga anfalls spelet! istället för att stå och vägra svälja sin stolthet och bara precis knipa igen!

Hade det varit jag, hade jag efter det gula kortet, om Malin och Tomas fortsatt hade jag sagt "Antingen så är du tyst så vi kan fortsätta, eller så fortsätter du och får en 2a istället?"



Hade tjejen sagt detta, hade Malin och delvis Tomas fortsatt? Nej, så dumma är dem inte, men stackars tjejen var ju orutinerad och tappade modet när tre (förlåt uttrycket) 30+ gaphalsar står och gaddar ihop sig.

Det hela slutade dock med att de blåste igång matchen igen.

(gud vilket långt inlägg det blir) jaja..

i halvlek så sa jag till Carro och Johanna "Den tjejen har fått nog"
Jag kunde redan se i hennes konflikt med M o T att hon hade gråten i halsen. I DONT BLAME HER! jag menar, Malin ser ju faktiskt lite farlig ut ibland, och Tomas, ja han är ju polis... ;)

När hon kommer tillbaka in efter paus ser man att hennes ögon är rödsprängda och svullna.
Tänk att hon tog det så personligt? Det handlade ju inte alls om henne utan om domslut, och envisa utav de två små Äldflammorna!


Vid ett tillfälle skrek dem för att dem fått ett övertramp på tess när hon kom fri, tro mig DET VAR ÖVERTRAMP! två av ledarna visste inte var dem blev av och kastade sig upp på läktaren, snacka om att tappa greppet, vad ger detta för signaler till oss som åskådare och till unga spelare som ser vuxna agera sådär?

Jag kan också bli arg och frustrerad och riktigt förbannad,

det har ni alla sett som sett mig förlora en match eller få ett orättvist domslut, men jag är heller inte en tränare eller ledare!
Jag ska inte på samma sätt som dem föregå med ett gott exempel!

"Fan vad dem vill vinna denna nu" sa carro
"Ja, jag vet inte, men vad jag vet är att den där tjejen bara vill hem" sa jag och pekade på den ena domarn.

Seden erkänner jag att flera domslut var felaktiga, den hade bollen på foten men dem fick den ändå och den gjorde si o den så, Då tyckte faktiskt även jag att domsluten var lite svajiga.

Malin fick en tillsägelse till men Tomas hade lugnat sig. Då kom det en kommentar från andra bänken "hon kan väl inte få en tillsägelse till när hon fått ett gult kort?"
Han antydde på att hon skulle fått 2 minuter - och mycket riktigt, det hade jag gett henne!

How much jag än Love Malin som människa så måste jag skriva detta utan att ta ställning som vän eller spelare utan från mitt eget opersonliga åskådar vinkel.
Och hur mycket jag än ser upp till Tomas som människa, så har han ett humör som heter duga och det vet han säkerligen om själv!

Nu med detta sagt, så menar jag inte att de domsluten som Malin, Tomas och Gert skrek och vred sig på var solklara eller så, jag menar bara att från en neural vinkel så hade dem inte skrikigt lika ofta och lika HÖGT!



Ni får tycka att detta är fel, dumt eller onödigt att påpeka eller hänga ut, jag har nu hängt ut ett par personer. Ni har all rätt att kommentera att jag inte har rätt. För det handlar om principen av sitt agerande. Det agerande som Tomas skrev "förödmjuka någon" Det är faktiskt vad dem gjorde. Kanske omedvetet, men vi såg det. ALLA såg det.

Om ni vill läsa hela inlägget från ordförarbloggen så klicka här



Kommentarer
Postat av: Anonym

Du och jag måste prata. /T

2010-03-20 @ 01:35:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0